Jak rozvíjet jemnou motoriku u dětí?
Jemná (obratnostní, šikovnostní) motorika je definována jako schopnost obratně kontrolovaně manipulovat s malými předměty v malém prostoru. Zahrnuje všechny pohybové aktivity prováděné drobnými svalovými skupinami, zejména rukama, ale také ústy nebo nohama, vyžadující přesnost při plnění motorické úlohy. Jemná motorika je typická pro kreativní aktivity člověka, ale také pro vytváření užitečných předmětů usnadňujících život na této planetě. K jemné motorice patří manipulační aktivity, jako je grafomotorika, logomotorika, oromotorika, mimika a vizuomotorika.
Fáze vývoje jemné motoriky
Rozvíjení jemné motoriky začíná již od narození. Téměř ihned po narození dokáže dítě vnímat první pohyby svých rukou a dokáže si ruku vložit do úst. Později, přibližně ve věku tří měsíců, dítě dokáže chytit předmět do obou rukou. To je také období, kdy je vhodné nabídnout první hračky na rozvoj jemné motoriky. Oblíbené motorické hračky pro nejmenší jsou hračky se šustícím plněním a zvukové hračky.
Později, ve věku jednoho roku, se dítě dokáže samo najíst. Samozřejmě, ne perfektně a bez nepořádku. Zvládá však pravidelný pohyb lžící a její nasměrování přímo do úst. Je to také skvělé období na první „čmáranice“. Jako motorické hračky pro 1 rok jsou vhodné bezpečné pastelky. V této době také děti milují dřevěné motorické hračky, které táhnou za sebou při chůzi.
Čím je dítě starší, tím jsou jeho schopnosti lepší. Ve dvou letech si může samostatně listovat v knize. Jako hračky na rozvoj motoriky jsou ve dvou letech vynikající stavebnice s většími kostkami nebo první dětské hudební nástroje. Ve vyšším věku, kolem 3-4 let, je možné přejít (podle schopností dítěte) na složitější hračky na rozvoj jemné motoriky, jako jsou například puzzle.
Je důležité si uvědomit, že rozvoj jemných motorických dovedností bude pravděpodobně úspěšnější, pokud si dítě nejprve osvojí dovednosti hrubé motoriky, jako je stabilita střední části těla, porozumění vlastního těla v prostoru, znalost pravého a levého, schopnost překročit středovou čáru těla či porozumění vztahu mezi objekty. Po nadobudnutí těchto základních pohybových dovedností jsou děti schopné začít zdokonalovat své pohyby, aby dosáhly jemných motorických schopností. Někdy se tento model rozvoje nenaplní a v základních hrubých motorických dovednostech dětí jsou „díry“. To může být způsobeno genetickým faktorem, jako je například nízký svalový tonus nebo nedostatečná příležitost vyzkoušet si a upevnit dovednosti. Pokud by mělo dítě potíže s psaním, stříháním nebo jinými zjevně jemnými motorickými schopnostmi, bylo by vhodné prozkoumat, zda existují potíže s jeho hrubými motorickými dovednostmi. Také je třeba si uvědomit, že každé dítě je jiné a tak i motorika se u každého vyvíjí jiným tempem.
Jak trénovat jemnou motoriku?
Na trénování jemné motoriky v dnešní době existuje množství vzdělávacích hraček a motorické hračky pro děti, ať už jde o různé stavebnice, stavební bloky, mozaiky či různé puzzle sety. Balení s většími dílky jsou přizpůsobeny právě pro menší děti, které teprve začínají s rozvojem jemné motoriky.
S přibývajícím věkem a nadobudnutými dovednostmi možno přejít i k výběru setů s menšími dílky na zdokonalení již nadobudnutých dovedností. Na zábavný trénink možno použít i motorické hračky pro děti jako různé plastelíny a modelovací hmoty. Existují i různé šablony na grafomotoriku, kterými se dítě připravuje na své první psaní.
I když hračky na rozvíjení motoriky a hry na jemnou motoriku jsou mimořádně užitečnými pomocníky ve vývoji, jemné motorické dovednosti možno však u dítěte rozvíjet i činnostmi z běžného života, jako je pečení, navlékání korálků či šití základních vzorů :)
V nabídce u nás naleznete i různé oblékací a provlékací sady určené k rozvoji jemné motoriky hravým způsobem, jako například Provlékací set Princezna pro dívky, pro chlapce Provlékací set Kouzelník a Provlékací siluety na rozvoj jemné motoriky pro dívky i pro chlapce.
Zobrazit provlékací a šněrovací sety
Při rozvíjení jemných pohybových schopností u dítěte je potřebné zaměřit se na:
- kvalitní pohyb (krátký a soustředěný),
- pravidelné procvičování daných pohybů,
- promítání jednotlivých pohybů do skutečného života a reálných situací.
Treba počítat i s různou úrovní vývoje dítěte. Všechny pohyby by dítě mělo zkoušet spočátku s velkými objekty, až poté následně možno použít menší předměty a soustředit se na jemnou motoriku, a tak umožnit dětem rozvíjet se s větší přesností.
Přidat komentář